Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Incidentele handeling door btw-ondernemer

DGA heeft een administratiekantoor (BV). Dit is een Btw-onderneming volgens art 7 OB.

De DGA heeft een nieuwbouwwoning gekocht voor zichzelf. Vanwege hem moverende redenen besloot hij de aankoop op naam van de BV te doen. De fiscus wees de verzoeken om teruggave van de voorbelasting voor de grond en de bouwkosten af. Lijkt me terecht, omdat het hier om een woning gaat.

De woning is recent opgeleverd. De DGA is nu tot het inzicht gekomen dat hij de woning toch liever niet op de BV heeft maar op zijn eigen naam.

Mijn idee hierbij is dat de BV de woning aan de DGA levert met BTW, omdat het een nieuwe onroerende zaak betreft. Omdat de woning nu geleverd wordt kan hij de BTW op de grond en de bouwkosten alsnog verrekenen, dus de "Btw-schade" is minimaal, de BV moet per saldo alleen BTW afdragen over de marge, indien de woning voor een hoger bedrag dan de grond en de bouwkosten geleverd zal worden.

Nu heb ik nog 1 probleem: Mag de BV BTW berekenen voor de verkoop van het pand? In "ob-101 Btw-ondernemerschap" lees ik onder het kopje "Incidentele handeling door btw-ondernemer" dat dit een issue is.

Is deze casus vergelijkbaar met de verkoop van de auto van de zaak door een vrije beroepsbeoefenaar, of is dit meer vergelijkbaar met de casus van het jacht (Hof Arnhem-Leeuwarden 8 maart 2016, ECLI:NL:GHARL:2016:1760).
Beantwoorden
  • Praktische oplossing

    Mijn advies is aan te sluiten bij het aangehaalde Hof Arnhem-Leeuwarden 8 maart 2016, ECLI:NL:GHARL:2016:1760. Dit is m.i. ook een praktische oplossing. Omdat het pand niet door de bv wordt gebruikt, lijkt me de parallel de auto van de zaak van de vrije beroepsbeoefenaren niet op te gaan.
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}