Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Geruisloze inbreng holdingstructuur art. 3.65, art. 14 ,art 15

Bij de geruisloze inbreng in een 3-trapsraket (PH-OG-Werk-BV) is het verzoek FE ex art 15 zoek geraakt. Fiscus zegt het verzoek niet te hebben ontvangen. De beschikking is niet afgegeven.
Betekent dit nu - stel dat de fiscus niet alsnog akkoord gaat met het wederom ingediende verzoek - dat alleen de uitzak van PH naar OG niet goed gaat? Of staat ook de inbreng ex 3.65 Wet IB op losse schroeven?
Beantwoorden
  • afrekenen

    Je hebt 2 risico's:
    1) afrekenen in de IB;
    2) afrekenen in de VPB.
    Als risico 1) zich manifesteert, hoeft er niet meer in de VPB te worden afgerekend omdat de boekwaarden dan op WEV zijn gesteld.
    Ik zou maar heel vriendelijk tegen de inspecteur zijn. ;)
    Beantwoorden
    • twee risico's?

      Wetstechnisch zou je toch verwachten dat er maar 1 risico kan zijn.
      Mijn vrees is dat dat afrekenen in de IB is. Immers afrekenen in de VPB bij de uitzak naar OG-BV maakt niet dat de inbreng van de EZ in de PH per definitie geruisloos kan.
      Beantwoorden
      • afrekenen in IB

        Strikt genomen moet er nu afgerekend worden in de IB, omdat niet aan de voorwaarden van art 3.65 is voldaan. Omdat zoals al wordt opgemerkt de WEV wordt gehanteerd geen afrekening in BV.
        Wellicht kan art 14 Vpb bedrijfsfusie nog met wat kunst- en vliegwerk worden toegepast, daar moet uiterlijk bij de aanslag een beroep op worden gedaan als ik het goed heb. Uitdaging is wel de storting op aandelen en maximale creditering.
        Beantwoorden
        • 2 x art. 14 VPB gaat niet goed

          Let op! Tweemaal achtereenvolgens art. 14 VPB gaat niet goed.
          Beantwoorden
          • 2 * art. 14

            Tweemaal artikel 14 gaat n.m.m. niet goed omdat er in de OG-BV activa achterblijven met stille reserves. Een optie zou wellicht zijn om met de belastingdienst af te spreken dat (in het kader van de herstructurering) alsnog het pand (c.q. de economische eigendom) in de Werk-BV wordt ingebracht.
            Beantwoorden
Complementary Content
${loading}