Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

"Villabelasting" en 6 juni arresten

Het FD heeft vandaag bericht over de mogelijke strijdigheid met het EVRM van het eigen woningforfait voor huizen > 1.3 miljoen ("Villabelasting").
Het RB neemt in dat dossier een zeer neutrale positie in en wijst eigenlijk alleen op de zorgplicht van de adviseur. Een baat-het-niet-dan-schaadt-het-niet benadering. Op zich begrijpelijk gezien de nog steeds voortdurende onzekerheid voor "niet bezwaarmakers" tegen box 3.
Naar verluid houdt (hield?) de belastingdienst bezwaren aan in afwachting van de HR-uitspraak over box 3. Die is er sinds 6 juni. Daarin grijpt de HR voor de "tegenbewijsregel" aan bij de ongerealiseerde waardestijging van OG gebaseerd op de WOZ-waarde. Me dunkt dat dit de kans op een gunstige afloop voor het Villatax bezwaar niet vergroot. Benieuwd naar andere zienswijzen.
Beantwoorden
  • zo nog niet bekeken

    Het in aanmerking nemen van een huurwaarde (= inkomen in natura) lijkt me niet in strijd met de mensenrechtenverdragen. Een netto huur van 2,35% zouden de meeste vastgoedbeleggers te laag vinden. Als je de 6 juni-arresten toepast, loopt het in de meeste gevallen inderdaad stuk op de aanzienlijke waardestijgingen.
    Beantwoorden
    • villataks

      Ik vermoed dat ze de waardestijging van de eigen woning zullen proberen mee te nemen in de onderbouwing dat de gehanteerde 2,35% terecht is, maar woningen onder die grens zijn relatief gezien nog harder in waarde gestegen. is dat dan geen beleggen?

      Het enige onderscheid is dan de waarde, zit je boven de grens dan is de waardestijging 'belast', zit je onder de grens dan niets aan de hand. Dat riekt naar willekeur.

      Inkomen in natura of huurwaarde in aanmerking nemen wegens woongenot kan natuurlijk, maar is in tegenspraak met de aanname dat het als een belegging moet worden beschouwd.
      Beantwoorden
      • villataks

        Eens met André van der Velde.
        Beantwoorden
      • Bezwaar

        Geachte heer Van der Velde,
        Het is toch in beginsel niet zo dat "ze" moeten onderbouwen dat die 2,35% terecht is?
        Wij als bezwaarmakers moeten het standpunt onderbouwen dat de beleggingsbenadering bij woningen boven een bepaalde waarde, onrechtvaardig is.
        De gedachte van de wetgever dat bij hele dure woningen de functie van eerste levensbehoefte verschuift naar de beleggingsfunctie is geen onlogische. Al blijven grensbedrag en percentage arbitrair. Een blik op de percentages in box 3 lijkt dan voor de hand liggend. En zo beschouwd is 2,35% niet hoog. Sterker nog: eerder laag.
        Beantwoorden
        • terechte opmerking

          U heeft technisch gezien helemaal gelijk, de bezwaarmaker moet onderbouwen.
          maar ik vermoed dat ze een standpunt gaan innemen waarom de bezwaren niet terecht zijn, en op die manier de wettelijke regel ondersteunen/onderbouwen.
          Beleggen veronderstelt een stijging van de waarde over een langere periode, maar dat doet zich thans voor bij alle woningen. goedkopere woningen stijgen relatief en wellicht absoluut het meest in waarde, dus waarom de duurdere woning dan een belegging is zie ik niet.
          Beantwoorden
Complementary Content
${loading}