Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Afkoop stamrecht goudenhanddruk zvw bij inhoudingsplichtige

Dga ontvangt een afkoopsom uit een stamrecht (goudenhanddruk). Nu hij geen ander inkomen heeft, is er geen loontijdvak dus de BV houdt geen ZVW in.
DGA ontvangt jaaropgaaf daarin staat vermeld:
Loon voor Loonheffing € 50.000
Ingehouden loonheffing € 15.000
Loon ZVW € 0
Inh bijdrage ZVW € 0
Volgens onderstaand kennisgroep besluit (overigens erg lastig te lezen) zou de dga via de IB-aangifte zvw verschuldigd. Maar als ik de jaaropgaaf volg, dan leidt dit in de ib aangifte niet tot zvw-heffing omdat, als je de jaaropgaaf volgt, er geen loon ZVW aanwezig is.

Moet ik nu handmatig het ZVW loon aanpassen in de ib aangifte of zou er toch geen zvw verschuldigd zijn in de IB aangifte

https://kennisgroepen.belastingdienst.nl/publicaties/kg05720233-heffing-zvw-bij-een-uitkering-stamrecht/
Beantwoorden
  • Kennisgroepstandpunt

    Zie https://kennisgroepen.belastingdienst.nl/publicaties/kg05720233-heffing-zvw-bij-een-uitkering-stamrecht/
    Best een uitgebreid en ingewikkeld verhaal trouwens.
    Beantwoorden
    • kennisgroepstantpunt

      Ik haal uit het kennisgroepstandpunt dat verzekeringsplichtige zvw is verschuldigd (en niet de inhoudingsplichtige). Echter nu op de jaaropgaaf geen zvw loon is aangegeven, komt in de IB geen te betalen zvw uit.
      Beantwoorden
      • Geen heffing premie ZVW op aanslag

        Ervan uitgaande dat er in het betreffende jaar uitsluitend een afkoopsom loonstamrecht is geweest en geen ander inkomen, is er geen loontijdvak, en dus ook geen inhouding van premie ZVW.

        Het KGS is inderdaad zeer lastig te lezen. Het komt er echter op neer dat ook op aanslag geen premie ZVW verschuldigd is. De systematiek heb ik in april van dit jaar nog afgestemd met de voorzitter van de Kennisgroep Premieheffing inhouding/Wtl.

        Het is wel belangrijk om e.e.a. goed in de loonadministratie te verwerken. Mij is een geval bekend waarbij (ten onrechte) toch een maand premie ZVW was ingehouden op een afkoopsom loonstamrecht terwijl er feitelijk geen loontijdvak was. Dit resulteerde in een naheffing premie ZVW plus verzuimboete plus belastingrente. Het kantoor had de boete e.d. al vergoed aan de cliënt. Terloops kwam dit ter sprake en heb ik een stukje tekst geschreven zodat het kantoor alsnog bezwaar kon maken. De afloop is mij nog niet bekend.

        Beantwoorden
Complementary Content
${loading}