Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Vaststelling hoogte afvullegaat

In het testament van echtgenote krijgt ieder van de 5 kinderen een legaat van 360K. Totale waarde van deze legaten bij elkaar is 1.8mio. WEV van de nalatenschap voor toepassing van de legaten is 2.1mio, maar door toepassing van WOZ en leegwaarderatio van de panden is de fiscale waarde 1.5mio. Gevolg is dat na de legaten de omvang van de nalatenschap voor de erven dus negatief 300K bedraagt. Langstlevende heeft een erfdeel van 1%.
Het testament kent een afvullegaat (afvullen naar het marginale tarief van de kinderen) waarvan de omvang wordt bepaald door:
"Bij het vaststellen van de omvang van het legaat, dient rekening te worden gehouden met vrijstellingen, imputatie van pensioenrechten en met overige (fictieve) verkrijgingen.”

Hoe hoog kan het afvullegaat nu worden:
1- is überhaupt niet mogelijk want de fiscale waarde van de te verdelen nalatenschap van de erfgenamen is negatief;
2- maximaal totaal van de WEV van de erfdelen van de kinderen, dus 297K (300K WEV -/- 1% erfdeel langstlevende). Voor deze 297K ontstaat er een vordering op de langstlevende en deze kan door het afvullegaat tot nihil worden verlaagd;
3- toepassen van het afvullegaat tot het marginale tarief van de kinderen geen 20% meer is. Dit heeft als effect dat de vrijstelling bij de echtgenoot kan worden benut maar ook dat het erfdeel van kinderen ook o.b.v. WEV negatief wordt en (dus) het gewone legaat opeet dan wel er een vordering van de langstlevende op de kinderen ontstaat.

Het mag geen verrassing zijn dat bij het eerste overlijden het verschil in heffing bij 1 het hoogste is en bij 3 het laagste.
Beantwoorden
  • Fiscale waarde doet er voor de verdeling niet toe.

    Dat de fiscale waarde lager is dan de legaten doet niet ter zake. De fiscale waarde is alleen van belang voor de berekening van de erfbelasting.
    De legaten komen eerst in mindering op de nalatenschap, zodat het nog te verdelen bedrag 300K is. Die kan je dan door het opvullegaat geheel onder de vrijstelling van de langstlevende schuiven. Die ruimte moet er dan nog wel zijn.
    Beantwoorden
    • negatieve waarde

      Als de nalatenschap fiscaal berekend negatief is, valt er fiscaal toch niets meer te verdelen. Civielrechtelijk wel, dus volgens mij kun je dan kiezen: óf die € 300K gaat voor 1% naar de langstlevende, en de rest naar de kinderen.
      óf je gaat rekenen met het afvullegaat, maar je bereikt geen marginale grens dus gaat 300K naar de langstlevende.
      bij het 2e overlijden is 1 gunstiger, dus die zo ik kiezen op basis van huidige informatie.
      Beantwoorden
      • Marc Couteaux

        De casus vermeld niet of de legaten schuldig gebleven worden, in welk geval een fictief vruchtgebruik ontstaat. Verder ontbreken de gegevens om een fictief vruchtgebruik te berekenen. Hoeveel ruimte is er dus nog in de vrijstelling van de langstlevende?

        Uit de 3 mogelijkheden van de vraagsteller meen ik te begrijpen dat de vraagsteller niet weet wat de rangorde is van de legaten. De legaten gaan voor de verdeling, want is een schuld van de nalatenschap. Zie ook BW4:7(1)(h)
        Beantwoorden
        • Volgorde legaten / beperking hoogte afvullegaat

          Beste Marc,
          Ik ben mij bewust dat de legaten een schuld van de nalatenschap zijn. Legaten kunnen ertoe leiden dat de nalatenschap voor de erfgenamen negatief wordt. Maar geldt dat dan ook voor een afvullegaat als daar in de letterlijke tekst van het testament geen beperking voor wordt/is opgenomen?

          De legaten aan de kinderen worden "gewoon" uitgekeerd want dat gaat om geld op bankrekeningen en kan worden betaald. Er is ten aanzien van de legaten dus geen sprake van enig vruchtgebruik. De LL heeft slechts het erfdeel (en geen pensioenrechten of andere fictieve verkrijgingen) zodat door de negatieve fiscale waarde - voor het afvullegaat - de vrijstelling dus nog volledig onbenut is gebleven.
          Beantwoorden
          • ook cash?

            Nu is de casus weer anders. Wat is de totale omvang van het vermogen?
            Beantwoorden
            • Casus blijft gelijk

              Ik heb niets aan de casus veranderd en de omvang van het vermogen heb ik weergegeven. Naast de liquiditeiten (+/- 2mio) zijn er andere vermogensbestanddelen en nog wat schulden wat per saldo tot het aangegeven vermogen leidt.
              De casus heb ik hier weergegeven omdat de legaten aan de kinderen er bij de kinderen toe leidt dat zij in de 20% schijf vallen en er dus op basis van het marginale tarief wat af te vullen is waardoor er minder erfbelasting is verschuldigd.

              Resteert de principiële vraag:
              Kan een afvullegaat in omvang worden beperkt en zo ja, is dat dan de civiele waarde (WEV) of de fiscale waarde van de nalatenschap (dus na aftrek van overige legaten)? Als het door de fiscale waarde wordt beperkt, kan in casu dus geen afvullegaat worden toegepast door de negatieve fiscale waarde van de nalatenschap. Als de WEV de grens is, dan is er een ruimte van maximaal ongeveer 300K.
              Of is een afvullegaat net als andere legaten een legaat dat ten laste komt van de erfgenamen tot het doel van het marginale tarief is bereikt. Dit laatste zou in mijn casus dus tot een schuld van de kinderen aan de langstlevende leiden waardoor een deel van het legaat aan de kinderen wordt uitgehold.

              Beantwoorden
              • genoeg vermogen dus voor de uitbetaling van de legaten

                Je hebt eerder aangegeven dat de legaten uitbetaald worden. Als uit de liquide middelen de legaten uitbetaald kunnen worden, moet dat gewoon gebeuren. De grootte staat vast, dus een deel valt in het hoge tarief.
                Dan blijft de te verdelen nalatenschap over. Die ga je dan fiscaal zo gunstig mogelijk verdelen, o.a. m.b.v. het opvullegaat. In casu begint de LL begint met 1%. Zover de verkrijging civiel hoger is, moet je uitrekenen wat de extra vordering op de LL wordt. Dit moet je goed vastleggen omdat die van belang is bij het overlijden van de LL.

                Een schuld van de kinderen aan moeder is niet aan de orde. Dit zou wel aan de orde kunnen zijn als de nalatenschap verdeeld wordt met een turbo-verdeling, en dat zou met dat OG nog wel eens handig kunnen zijn. (bloot eigendom en dus waardegroei bij de kinderen) Dan moet er nog wel tijd zijn (max 3 maanden) om de wettelijke verdeling ongedaan te maken, of er moet sprake zijn in het testament dat dit al gebeurd is, in ruil voor een quasi wettelijke verdeling, dan heb je veel meer tijd.
                Beantwoorden
                • conclusie dus afvullen tot WEV na uitkering van de legaten

                  Dank voor je reactie.

                  Als ik je dus goed begrijp zeg je dus dat afvullen (slechts) mogelijk is met de WEV van de nalatenschap na aftrek/uitkering van de - in dit geval - andere legaten aan de kinderen. Hier dus maximaal 297K.

                  Dat is dan in ieder geval iets en dat scheelt toch weer bijna 60K aan erfbelasting.
                  Beantwoorden
      • 2e overlijden meer verschuldigd

        Dank voor je reactie.

        Het niet bereiken van de marginale grens betekent dus dat er nog deels wordt belast in de 20%, maar dat de 300K in de vrijstelling van de LL valt, zodat bij 1e overlijden 20% erfbelasting wordt bespaard. Bij het 2e overlijden is (o.b.v. huidige tarieven) deze 20% ook het maximale tarief, zodat toepassen van het afvullegaat op dit moment uitstel van heffing betekent. Deze heffing kan mogelijk door schenkingen in de komende jaren nog worden verlaagd.

        Omdat het tarief op dit moment 20% is en voorlopig in de toekomst ook nog, zou ik kiezen voor uitstel van de heffing.
        Beantwoorden
    • Kan je nog verder?

      Dank voor je reactie, maar kan je nog verder dan de WEV van de nalatenschap bij de vaststelling van een afvullegaat?

      Ik ben overigens al blij met je reactie dat er voor 300K ruimte is en dat je niet aansluit bij de fiscale waarde van de nalatenschap.
      Beantwoorden
      • Aangifte

        Remco, ik vind dat jij die aangifte niet (alleen) moet maken.
        Beantwoorden
Complementary Content
${loading}