Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

uitstel lijfrente eigen beheer en stamrechten

In nieuwsbrief 2024-31 staat dat lijfrente eigen beheer kan worden uitgesteld tot 5 jaar na AOW leeftijd. Dat is juist en geldt volgens mij voor lijfrenten, waaronder Stakingslijfrente en FOR lijfrente. Voor zover ik kan vinden is eigen beheer Loonstamrechten een andere regeling: volgens mij kunnen die wel worden uitgesteld maar moeten die op grond van artikel 11-1-g (2013) wel ingaan op AOW leeftijd. Is dat juist of geldt hiervoor ook AOW + 5 jaar?
Beantwoorden
  • AOW-lijfrente

    Dat hebben wij ook in MFAS staan. De uitkeringen dienen uiterlijk op de AOW-leeftijd in te gaan. Variabilisering is wellicht wel een optie.
    Beantwoorden
  • Uiterste ingangsdata

    Lijfrente = in het kalenderjaar van de AOW-startdatum + 5 jaar (dus uiterlijk op 31 december)
    Loonstamrecht = in het kalenderjaar van de AOW-startdatum (dus uiterlijk op 31 december)
    Pensioen = tijdstip AOW-startdatum + 5 jaar (dus in principe niet op 31 december)
    ODV = tijdstip AOW-startdatum (dus in principe niet op 31 december)

    Dit alles behoudens een eventuele redelijke termijn.

    Bij een loonstamrecht zou je in het kalenderjaar van de AOW-startdatum een variabele uitkering kunnen bedingen die bijvoorbeeld 7 jaar lang € 1.000 uitkeert en vervolgens € 10.000 per jaar. Het grootste deel van de uitkeringen is op deze wijze dan feitelijk 7 jaar uitgesteld. Het schema van de uitkeringen moet dus al wel vaststaan in het kalenderjaar van de AOW-startdatum.
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}