Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

excessief lenen

Binnen de reactie van MFAS is er discussie over hoe om te gaan met de onzekerheid over de rechtmatigheid van het excessief lenen. In navolging van het Kerstarrest inzake box 3 is de gedachte opgekomen dat ook de heffing ter zake van het excessief lenen weleens in strijd zou kunnen zijn met het EVRM. Zie H.J.M. Scholman, De Wet excessief lenen: weer eens tijd voor massaal bezwaar?, Het Register april 2024, p. 8. Er wordt inkomen in aanmerking genomen dat nog niet is genoten. Verder wordt als argument aangevoerd dat de afwezigheid van overgangsrecht de regeling onrechtmatig zou kunnen maken. De RB heeft een conceptbezwaarschrift opgesteld om ter behoud van rechten bezwaar aan te tekenen.
Standpunt nr. 1 is dat je dit vanuit de zorgplicht met je cliënten moet bespreken en in overleg moet beslissen of er bezwaar wordt gemaakt.
Standpunt 2 is dat de kans van slagen zo gering is dat je dit moet laten lopen. Val hier cliënten niet mee lastig, want die hebben wel wat anders te doen. Het is de taak van een adviseur om te filteren wat kans van slagen heeft en wat niet. Het risico dat de rechter toch in de redenering van Scholman meegaat, moet je maar nemen. Het is een doodlopende weg je altijd volledig tegen alles in te willen dekken. No guts, no glory.
Beantwoorden
  • Wel invloed

    Een bezwaarschrift is gauw gemaakt. Klanten zeggen dan al gauw doe maar. Klanten die zich hadden voorgenomen om dividend uit keren eind dit jaar doen nu liever nog een jaartje excessief lenen. Dividend is inkomen. Maar excessief lenen misschien toch niet als het bezwaar gegrond is. Of nog maar een jaartje gewoon even de rc aflossen einde jaar. Volgend jaar weten we weer meer. Het was eigenlijk alleen maar wachten op iemand die een procedure zou beginnen. Lenen is geen inkomen. Klinkt heel logisch.
    Beantwoorden
    • gevolgen lange termijn

      Ik denk dat het ook sterk afhangt van de gevolgen. Als de BV naast de vordering op DGA voornamelijk bestaat uit liquiditeiten en de winstreserves van de BV zijn net zo hoog als de vordering (of hoger) en in de toekomst toch belast met AB, dan kan je misschien net zo goed in 2023 / 2024 etc een deel al afgerekend hebben onder excessief lenen. Als je daar wat mee speelt kan je in elk geval een tariefsvoordeel hebben. Dan is het alleen afhankelijke van hoe lang je de AB-claim anders nog wilde uitstellen of dat voordelig is. De totale heffing verandert dan niet veel, alleen het moment waarop.
      Beantwoorden
  • excessief lenen

    Mijn mening: standpunt 1. Ik zie een linkje met zorgplicht (voorkomen beter dan genezen), en ik heb meer dan genoeg relaties die graag door mij op dit soort dingen worden gewezen. Filteren op kans van slagen is lastig. Daarom moet het verwachtingenmanagement goed zijn.
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}