Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Bedrijfsopvolging - schenken aandelen in zicht van overdracht

Een ouder zit al in een vergevorderd stadium in de verkoop van een deelneming (25%). De prijs is al bekend en de due diligence komt eraan.

Het nu al schenken aan de kinderen om de bedrijfsopvolging te kunnen benutten (lees: forse korting schenkbelasting) lijkt niet zinvol. De deelneming wordt immers verkocht en niet voortgezet (voortzettingsvereiste). Het nu al schenken van aandelen aan de kinderen tegen de huidige lage waarde van de deelneming in de jaarrekening (lees: lagere waarde waarover de reguliere schenkbelasting zou worden geheven) lijkt me gezien de vergevorderde plannen voor een verkoop op korte termijn in het kader van de schenkbelasting niet zakelijk.

Ik bedenk me echter dat voor het doorschuiven van de ab claim (lees: box 2 heffing) bij schenken er geen voorzettingsvereiste is voor de verkrijgers. Wel moet er op het moment van schenken een materiële onderneming zijn. Derhalve stel ik me toch de vraag of er niet toch enige vorm van voordeel te behalen is als je wel alvast een deel van de aandelen aan de zonen schenkt?

Hoe kijken jullie hiernaar? Alvast dank.
Beantwoorden
  • Doorschuiven

    Je zou dan aandelen in de holding moeten schenken, waarna de holding de werkmaatschappij verkoopt. De kinderen krijgen dan aandelen waar een hoge ab-claim op zit. Voor de IB is er inderdaad geen voortzettingsvereiste. Een nadeel is wel de lage ab-latentie van de SW.
    Beantwoorden
    • let op AB-claim

      Denk eraan dat bij het vervallen van de BOF-SW het tarief schenkbelasting aan de top in tariefgroep 1 wordt:
      20% * (93,75/67) = 29,1%, voor zover de AB-claim bij de begiftigden in de 33% valt.

      Ik zou dit dus niet adviseren.
      Beantwoorden
      • reactie

        Als ik dus het goed begrijp is de heffing bij een schenking na het vervallen van de BOF per saldo lager. Derhalve niet interessant .
        Beantwoorden
      • ik begrijp de rekensom niet

        Als de BOF-SW vervalt, dan kom ik bij een bedrag van bijvoorbeeld € 10.000 uit op een latentie van € 675, en een heffing van 20% over € 9.325 is € 1.865.
        Hoe kom ik dan op een percentage van 29,1%?
        Beantwoorden
        • ooit afrekenen

          Ik denk dat Henk meeneemt dat er ooit afgerekend moet worden voor het AB.
          Beantwoorden
        • Henk vindt dat ab-claim nominaal moet worden genomen

          Als je vindt dat de ab-claim nominaal moet worden genomen, is de grondslag voor de erfbelasting te hoog. De formule dient om de werkelijke druk te bepalen. Ik weet dat civiel ook vaak van een nominale ab-druk wordt uitgegaan, maar ik zit zelf op de lijn van de contante waarde. Maar hoe het ook zij, de 6,25% van de SW in het algemeen te laag.
          Beantwoorden
          • Niet commutatief

            Je kunt dus aardig schenkbelasting besparen door eerst dividend uit te keren i.p.v. andersom.
            Beantwoorden
            • Vrij vermogen

              Mijns inziens kan je alleen maar dividend uitkeren uit middelen die de bv niet meer nodig heeft. Dat is dan geen ondernemingsvermogen, en valt sowieso niet onder de DSR. (IB 4.17c)
              Beantwoorden
          • niet adviseren dus?

            Conclusie van Henk blijft daarmee in beginsel in stand. Niet adviseren dus?
            Beantwoorden
      • uitkomst rekensom klopt niet

        Volgens mij is de uitkomst van de rekensom 27,98%, ook te berekenen door de heffing van erfbelasting over (100-6.,5) =93,75 maal 20% is 18,75 te delen door de grondslag van 67 indien de AB-claim op de nominale waarde van 33 wordt gezet.
        Beantwoorden
Complementary Content
${loading}