Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Is de villabelasting EVRM-proof?

De villabelasting krijgt steeds meer kritiek. Er zijn maatschappelijke, maar ook fiscaal-juridische argumenten tegen in te brengen de heffing van inkomstenbelasting over het verhoogde eigenwoningforfait. Gesteld wordt dat deze heffing niet EVRM-proof is.

De meeste eigen woningen vallen onder het eigenwoningforfait van 0,35% van de eigenwoningwaarde (= WOZ-waarde). Het gaat dan om eigen woningen met een eigenwoningwaarde van meer dan € 75.000, maar niet meer dan € 1.310.000 (2024). Steeds meer woningen worden geraakt door het hoogste bijtellingspercentage van het eigenwoningforfait, namelijk 2,35% (het hogere eigenwoningforfait). De inkomstenbelasting hierover wordt populair aangeduid als 'villabelasting' (ook wel: villataks, villatax).

Woningen die tot het ondernemingsvermogen behoren, of behoren tot een 'werkzaamheid' (zoals pastorieën) worden vergelijkbaar behandeld.

De villabelasting krijgt in toenemende mate kritiek. Ik heb een artikel geschreven in Het Register (een uitgave van Register Belastingadviseurs), dat vorige week is verschenen (juni 2024). Zie ook de verwijzing in MFAS, item ew-101 Eigen woning, eigenwoningforfait. In dat artikel ga ik in op de kritiekpunten op de villabelasting, en neem ik het standpunt in dat de villabelasting – evenals box 3 – NIET in overeenstemming is met het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden (EVRM). Wij maken bezwaar voor onze klanten die hiermee te maken hebben.

Hoe is jullie ervaring bij het maken van bezwaar tegen de villabelasting? Lopen er misschien al procedures bij een rechtbank?
Beantwoorden
  • bezwaar villataks

    Beste Mient, interessant artikel, dank hiervoor.
    Ik vermoed dat ik één van de eersten was met een bezwaar tegen de villataks, namelijk oktober/november 2023. Vervolgens op 8 januari 2024 een artikel gepubliceerd op Fiscaal Vanmorgen. Inmiddels contact gehad met de belastingdienst, en zij verteleden dat de bezwaren worden aangehouden tot de uitspraak inzake box 3. Deze is nu geweest, dus ik vermoed een standpunt vergelijkbaar met box 3 en aansluiten werkelijk rendement op basis van ontwikkeling WOZ waarde.
    Dan nog is de villataks onrechtmatig wat mij betreft, maar dat geschil zal dan door de rechter worden beslecht.
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}