Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Overlijdensdividend

Klant is begin 2023 overleden. nalatenschap omvat geldzak-BV. Dus belaste vervreemding. In december is er dividend uitgekeerd van alle liquide middelen. Aangifte dividendbelasting gedaan zonder beroep op art 4.12a Wet en art. 4e DB jo art. 1ab Uitv.besch.

in de overlijdensaangifte IB 2023 dus een hoge waarde voor de vervreemding. plus een afrekening als gevolg van het dividend bij de verkrijger van de BV.

is er beroep achteraf op 4.12a Wet en art. 4e DB jo art. 1ab Uitv.besch nog mogelijk of hoe is dit op te lossen?
Beantwoorden
  • overlijdensdividend

    Hoi,

    ik zou niet weten waarom niet, het is uitgekeerd dividend binnen 2 jaar en de aanslag van het jaar waarin de dividenduitkering verwerkt is , is nog niet definitief. Dat is het uiterste moment volgens mij.

    Dus gewoon verzoek indienen lijkt mij.
    Beantwoorden
    • Is mogelijk

      Klopt, is inderdaad mogelijk, hoewel terugdraaien inhoiding dividen belasting wat lastig wordt. (Ivm verklaring vooraf). Maar via aangifte IB plus verzoek is inhouding weer terug te krijgen, en blijft heffing AB verder achterwege. Gerechtigde tot dividend moet die aandelen wel via erfrecht hebben verkregen.
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}