Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

besparing eigen bijdrage WLZ

Cliënte is 72 jaar, alleenstaand en zit in een inrichting. Ik wil adviseren om de gedefiscaliseerde erfrechtelijke schuld af te lossen om het box 3-vermogen te verlagen en zo een besparing op de eigen bijdrage te realiseren. Die besparing is er in principe pas over 2 jaar, omdat er 2 jaar terug wordt gekeken. Je schijnt peiljaarverlegging aan te kunnen vragen. Wordt dan in zo'n geval gehonoreerd?
Beantwoorden
  • verlegging peiljaar

    Ja, mijn ervaring is dat dit wordt gehonoreerd. Dat betrof niet het aflossen van een erfrechtelijke schuld wegens voor-overleden partner, maar het doen van bankgeldschenkingen waardoor het vermogen daalde. Ik weet niet of je aanloopt tegen bijvoorbeeld wilsbekwaamheid. En ik blijf ook weg bij de eventuele schenk-gevolgen bij het voortijdig aflossen van het erfdeel van de voor-overleden partner. Voorwaarden verlegging peiljaar: https://www.hetcak.nl/zelf-regelen/aanpassing-eigen-bijdrage-wlz-beschermd/#h120442a8-f931-4edc-b2c8-b2f076fa076f.
    Beantwoorden
    • schenkbelasting

      Er is geen sprake van schenkbelasting als je de overbedelingsschuld aflost tegen de contante waarde. Contant maken hoeft niet tegen 6%, maar mag tegen een marktconforme rente. Daar moet je dan even goed over nadenken, want daar zijn geen spelregels voor. De levensverwachting in jaren kan je bepalen met ene tabel van het CBS. Kan je aannemelijk maken dat de levensverwachting korter is, dan kan je daar een schatting van maken.
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}