Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Bijtelling privé-gebruik auto voor IB en BTW in voorperiode bij geruisloze inbreng in BV

Beste mede forumleden,

Ik wil graag de volgende casus en vraag aan jullie voorleggen:

Cliënt heeft zijn eenmanszaak met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2023 geruisloos ingebracht in een nieuw opgerichte BV, die op 6 december 2023 is opgericht. De voorperiode loopt derhalve van 1-1-2023 tot 6-12-2023.

Hoe moet volgens jullie worden omgegaan met de bijtelling voor het privé-gebruik van een auto van de zaak (die dus ook geruisloos is ingebracht in de BV) voor de IB en BTW in deze voorperiode? Is dit, net zoals een zakelijke beloning in de voorperiode, belast als resultaat uit overige werkzaamheden in de IB-aangifte over 2023? Immers, aangiften loonheffingen worden pas vanaf december 2023 namen de BV ingediend waarin de bijtelling voor het privé-gebruik van de auto voor de loonbelasting is verwerkt. De DGA is pas sinds de oprichtingsdatum van de BV in dienst en zijn salaris wordt sindsdien pas verloond.

Voor de BTW is mijns inziens (forfaitaire) bijtelling van toepassing en moet deze meegenomen worden in de laatste aangifte over 2023 op naam van de BV. Of zijn jullie anders van mening?
Beantwoorden
  • voorperiode btw

    Inderdaad ROW.
    Wat de btw betreft het volgende. Voor de btw ziet de fiscus de IB-onderneming, de bv i.o en de bv als drie afzonderlijke ondernemingen. Ik kan me echter niet voorstellen dat men dit in de praktijk zo doet. Bij de overgang van een gehele onderneming treedt de overnemer in de btw-voetsporen van de overdranger (art. 37d OB). Aldus de btw-correctie in de laatste aangifte van het jaar op naam van de bv.
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}