Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

geruisloze terugkeer naar eenmanszaak

Dmv geruisloze terugkeer gaat onderneming van BV naar EMZ per einde 2023. Tot vermogen van de BV behoorde deelneming die in 2023 verkocht is tegen winstrecht. Winstrecht m.i. op slotbalans waarderen op werkelijke waarde, hetgeen nog onder deelnemingsvrijstelling valt.
Gaat het winstrecht op de (AB-) aandelen vervolgens (verplicht) over naar de EMZ in box 1, of is er sprake van keuzevermogen. Is er dan nog sprake van een AB in box 2 of winstrecht in box 3?
Dit in verband met de verwerking indien meer of minder wordt ontvangen.
Beantwoorden
  • Eenmanszaak box 1

    Ik zou zeggen dat het in de eenmanszaak blijft.
    Het vermogen van de BV gaat een op een over naar de eenmanszaak zodat het bij de eenmanszaak op de openingsbalans verschijnt.
    M.i. is een geruisloze terugkeer geen moment om te mogen heretiketteren.
    Beantwoorden
    • geruisloze terugkeer en deelneming

      Zeker mag je heretiketteren, dat is goedgekeurd in een besluit inzake de geruisloze terugkeer.
      Beantwoorden
  • doorschuiving boekwaarde

    Ik zou denken dat je de boekwaarde van de deelneming doorschuift. De IB kent geen deelnemingsvrijstelling, maar dat is m.i. geen reden op te waarderen. Ik zou maar heretiketteren.
    Beantwoorden
    • waardering winstrecht

      Er is geen deelneming meer, kan dit dan de reden zijn om het winstrecht toch te (her)waarderen op de slotbalans 2023. Wellicht had er bij verkoop al een waarde aan het winstrecht moeten worden toegekend.
      Gevolg van (her)waardering is wel dat de terugkeerreserve een stuk hoger wordt, en de uiteindelijke heffing dan wellicht hoger uitkomt dan jaarlijks afrekenen in box 1, box 2 of box 3.
      Beantwoorden
      • winstrecht, geen deelneming

        Het betreft dan, naar ik meen, een earn out die onder de deelnemingsvrijstelling zou vallen. Of je die mag herwaarderen? Hmmm.
        Beantwoorden
        • earn out

          inderdaad een earn-out, dus allereerst de vraag of je mag/moet waarderen. Lijkt mij wel, net zoals je andere rechten kan waarderen.
          En dan de overgang naar welke box?
          Beantwoorden
Complementary Content
${loading}