Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Reeds uitspraak verwijzingshof contante waarde ab-claim?

De Hoge Raad verwijst in HR 26 april 2022, ECLI:NL:HR:2022:583 (de zaak over de ab-claim nominaal of contant) naar Hof Den Bosch. Ik kan op Rechtspraak.nl nog geen uitspraak vinden. Weet iemand of die al wel is gewezen?
Beantwoorden
  • Mij niet bekend

    Mij niet bekend. Vermoed dat de procedure misschien ook wel gestaakt is in navolging van RO 3.68 uit de conclusie van de AG ECLI:NL:PHR:2021:999.
    Beantwoorden
  • Contante waarde

    Hof Den Bosch heeft de afgelopen jaren al steeds geoordeeld dat latente AB claim tegen contante waarde gewaardeerd moet worden. Zal in dit geval niet anders zijn als die zaak nog loopt.
    Beantwoorden
    • Rente

      Dat neem ik ook zeker aan. De HR heeft in zijn verwijzing met name aandacht gevraagd voor (de onderbouwing van) het rentepercentage. Daar ben ik ook benieuwd naar.
      Beantwoorden
      • Verwacht rendement eigen vermogen

        De rente waarmee je contant maakt is het verwachte rendement over het eigen vermogen. Je moet alleen de bedragen die uitstromen naar de overheid (dus AB heffingen) daarmee contant maken. Dat geeft dan de contante waarde van de latente AB claim. De rest van het rendement is voor de aandeelhouder. Juristen begrijpen het misschien beter als je ze uitlegt dat de overheid bloot eigenaar is van de AB claim en de BV de vruchtgebruiker.
        Beantwoorden
        • vruchtgebruik

          Ik vind dat een hele mooie vergelijking.
          Beantwoorden
        • Theorie - praktijk

          Ik begrijp de theorie. In casu hebben ex-echtelieden echter overeenstemming over de waarde van de aandelen: zijnde de zichtbaar intrinsieke. Er is daarmee geen corresponderende rentevoet vastgesteld.
          In de lagere rechtspraak zie ik als rente: 4% zijnde box 3; 4% zijnde factor waardering vruchtgebruik ex UB IB; 3,85% zijn gemiddelde wettelijke rente. Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar de verwijzingsuitspraak.
          Beantwoorden
Complementary Content
${loading}