Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Splising BV en doorschuiving AB claim bij echtscheiding

Op grond van 4.41 lid 2 i.c.m. 4.42 lid 2 WIB kan een BV worden gesplitst en de ab claim worden doorgeschoven. Dit lijkt me een handige manier om bij een echtscheiding een beleggings BV te verdelen over de scheidende partners. Stel BV met 2 mln reserve en afgerond 6 ton ab claim. Kan deze dan zo gewoon gesplitst worden in 2 BV's met 1 mln winstreserve en 3 ton ab claim? Dan kunnen beide partners verder zonder dat er afgerekend wordt. Lijkt bijna te mooi om waar te zijn.
Beantwoorden
  • kan

    Het is mogelijk om in het zicht van verdeling van de huwelijksgemeenschap een bv fiscaal geruisloos juridisch te splitsen in een bv met een materiële onderneming en een met beleggingsvermogen, MvF 9 maart 2018, nr. 2018-27139, onderdeel 5.1.1.
    Beantwoorden
    • Moet dus een materiële onderonderneming zijn

      Met een zuivere beleggings (kasgeld of spaar wat je wil) BV gaat dit dus niet lukken als ik het goed begrijp. Er is dan geen materiële onderneming die afgesplitst kan worden. Of kun je een zuivere beleggings BV ook splitsen met doorschuiven ab?
      Beantwoorden
      • beleggingsvermogen

        De toezegging in het ab-besluit gaat inderdaad over een situatie met ondernemersvermogen en beleggingsvermogen. In dga-624a Juridische splitsing behandelen wij HR 29 juni 2012, ECLI:NL:HR:2012:BP6629, waaruit je kunt afleiden dat bij louter beleggingsvermogen de splitsing niet kan.
        Beantwoorden
        • Genuanceerder?

          In ECLI:NL:HR:2012:BP6629 was eigenlijk sprake van een verkapte uitkoop, pand naar ene aandeelhouder, pot geld naar andere aandeelhouder, dat maakt de casus mijns inziens echt anders.

          Ik kan mij dan ook niet aan de indruk onttrekken dat dit wat genuanceerder ligt. Ik heb zelf de ervaring dat de fiscus bij een zogenoemde ruziesplitsing (ook zonder echte ruzie) wel een beschikking afgeeft voor de toepassing van art. 4.41 lid 2 i.c.m. 4.42 lid 2 Wet IB, als bijvoorbeeld enkel sprake is van een Beleggings-BV met liquide middelen/vorderingen etc. en géén registergoederen..

          Beantwoorden
Complementary Content
${loading}