Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Onttrekking compenseren door agio storting?

Een DGA heeft voor een heel laag bedrag (ivm BTW) een auto overgenomen van zijn BV, maar vergeten de onttrekking (verschil werkelijke waarde - prijs) aan te merken als dividend en daar aangifte en afdracht dividendbelasting voor te doen. Wat is wijsheid, alsnog te laat aangifte doen of onttrekking als agio boeken?
Beantwoorden
  • aangeven in de IB

    Je zou uit praktische overwegingen kunnen volstaan met het aangeven in de IB.
    Dat 'agio' snap ik niet. Of bedoel je negatief agio?
    Beantwoorden
    • Boeking r/c DGA aan Agioreserve

      Ik bedoel de boeking r/c DGA aan agioreserve ter grootte van de onttrekking.
      Beantwoorden
      • Btw

        Ik snap “ivm btw” niet
        Beantwoorden
        • Ik wel

          https://www.accountancyvanmorgen.nl/2023/02/13/eigenaar-bedrijf-mag-zakelijke-auto-voor-zacht-prijsje-overnemen/
          Beantwoorden
      • Journaalpost

        De journaalpost:

        R/C DGA
        Aan agio

        duidt toch op een storting, niet op een onttrekking.
        Beantwoorden
        • Precies ja

          Daarmee wordt de onttrekking gecompenseerd en dat is ook precies de bedoeling.
          Beantwoorden
          • Niet salderen

            Je kunt een verkapt dividend toch niet salderen met een kapitaalstorting.? De laatste is geen negatief regulier voordeel in box 2. Dus verschil met wev is winst voor de bv en daarnaast is het dividend een regulier voordeel in box 2. Waar is dan precies het belastingvoordeel van de lage factuurprijs?
            Beantwoorden
Complementary Content
${loading}