Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

winstverdeling stille maatschap

Wat is een zakelijke winstverdeling bij het aangaan van een stille maatschap met de eigen BV?
Beantwoorden
  • vuistregels

    Ik heb hier 2 vuistregels voor bedacht. 1) Bepaal het zakelijke salaris voor de dga en plus hier 20% bij. Die plus is de beloning voor het ondernemersrisico. De restwinst is voor de bv.
    2) Bepaal de waarde van de onderneming en neem 20%, zijnde de veronderstelde rendementsnorm, als zakelijk winstaandeel. De rest is voor de beherend vennoot. Als de uitkomsten van 1 en 2 ver uit elkaar liggen, moet je nog even goed kijken waar dat aan zou kunnen liggen.
    Beantwoorden
    • hoge winst

      Dank!
      in mijn casus zit er een aanzienlijk resultaat in de stille maatschap. Laten we zeggen 300k.
      zakelijk salaris kan op 100k liggen. Maar een winstverdeling van 33% voor de onderneming lijkt mij zakelijk gezien erg laag.
      Beantwoorden
      • natte vinger

        133K voor de dga en 167K voor de bv.... Het blijft natte vinger werk.
        Met mijn vuistregels heb je een verdedigbaar standpunt. Als de fiscus dwars gaat liggen, kun je altijd nog in discussie gaan en zien waar daaruit komt.
        Beantwoorden
        • Loon BV

          en hoort daar volgens jou een standaard verloning uit de BV bij? Of ben je ook van mening dat dat alleen het geval is als er bijv overig personeel in de BV zit dat aangestuurd moet worden.
          Beantwoorden
Complementary Content
${loading}