Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Legaat voor stiefkind

In artikel 19 1b SW worden aanverwanten gelijkgesteld met bloedverwanten. Volgens mij betekent dit dat stiefkinderen voor de SW gelijkgesteld worden met eigen kinderen.

Nu lees ik echter in sommige berichten op internet dat om gebruik te kunnen maken van de kindvrijstelling het stiefkind als erfgenaam benoemd moet zijn in het testament en niet middels een legaat een bedrag mag krijgen. Bij een legaat zou het stiefkind als derde worden belast.

Ik kan dit wettelijk gezien niet onderbouwen. Volgens mij is ook bijvoorbeeld bij een legaat voor een kleinkind de hoge vrijstelling van toepassing. Waarom zou dit voor een stiefkind dan niet zo zijn?

Kan iemand hier duidelijkheid over verschaffen?

Alvast bedankt!
Beantwoorden
  • Zie item 'erfbelasting' 21 mei 2024

    Het antwoord op deze vraag vind je op dit Forum bij item 'erfbelasting' 21 mei 2024.
    Beantwoorden
    • Legaat voor stiefkind

      Bedankt!

      Dat was inderdaad het antwoord wat volgens mij correct is. (Alleen artikel 19 lid 1 letter c SW moet denk ik lid 1 letter b SW zijn).

      Ik ga nog eens even bellen naar de kantoren die stellig beweren dat bij een legaat de hoge vrijstelling niet van toepassing zou zijn.
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}