Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Art 15ai

In vpb-911 Juridische fusie binnen fiscale eenheid wordt de goedkeuring beschreven van het achterwege laten van art 15ai bij een fusie binnen fiscale eenheid.
In onderhavig geval is er een moeder en twee dochters (zustervennootschappen). Deze fuseren binnen fiscale eenheid en opv art 18 besluit FE is er geen sanctie vanwege deze fusie en het verkreken van de fiscale eenheid.

binnen 3 jaar wordt de dochter (dus oorspronkelijk voor de fusie waren dit de twee zustervennootschappen) verkocht. Is art 15ai dan te voorkomen?
Beantwoorden
  • niet te voorkomen

    Ik heb in zo'n situatie weleens geadviseerd om niet de aandelen te verkopen maar de activa/passiva en de goodwill te verrekenen via een winstrecht.
    Beantwoorden
    • voorleggen?

      Zou een verzoek naar de belastingdienst geen uitkomst kunnen bieden? In weze verkoop je de twee oude deelnemingen, nu samengevoegd in één.
      Beantwoorden
      • het proberen waard

        Het argument zou dan moeten zijn dat het daadwerkelijk verschuiven meer dan 6 jaar geleden heeft plaatsgevonden en dat je de fusie zou moeten negeren.
        Beantwoorden
        • besluit

          we zitten nog in de drie jaar. Maar regeling voelt onrechtvaardig. Verkoop twee losse deelnemingen uit de fiscale eenheid is onbelast onder de deelnemingsvrijstelling. Fusie van de deelnemingen binnen fiscale eenheid plus verkoop binnen drie jaar is heffing.

          besluit van de staatsscre.:
          In een besluit van de Staatssecretaris is aangegeven dat op deze casus géén goedkeurend beleid zal worden toegepast:
          Als de overdrager of overnemer als bedoeld in artikel 15ai Wet Vpb 1969 niet langer bestaat door een juridische fusie waarop artikel 18 Bfe 2003 is toegepast, kan geen gebruik worden gemaakt van de goedkeuring in het vorige onderdeel. Dit komt doordat de verdwijnende rechtspersoon niet langer bestaat en dus niet kan worden voldaan aan de voorwaarde dat overnemer en overdrager worden opgenomen in een nieuwe fiscale eenheid. In dit onderdeel maak ik mijn beleid kenbaar voor die situaties.
          Beantwoorden
Complementary Content
${loading}